IVN Determinatiekaart waterdieren

Met de determinatiekaart voor waterdieren leer je in korte tijd eenvoudig verschillende soorten waterdieren kennen. Op de kaart staan de 54 meest voorkomende soorten.

IVN Determinatiekaart waterdieren

Naast de diertjes die je op deze determinatiekaart tegenkomt, leeft er nog veel meer in de Nederlandse wateren. Heel andere dieren dan die op de andere kant van de zoekkaart staan. Of dieren die daar juist op lijken, maar toch weer een andere soort zijn. Er valt nog veel meer te ontdekken aan bijzondere diersoorten in het water!

De soorten waterdiertjes die je vindt en dus de biodiversiteit in het water is een indicatie voor de kwaliteit van het water. Omgevingsfactoren zoals temperatuur, licht, zuurstof, zuurgraad, stroomsnelheid en de aanwezigheid van waterplanten en chemische stoffen hebben invloed op welke diertjes in het water leven. Er zijn soorten die je alleen maar in schoon water zult vangen, zoals kokerjuffers, haften- en libellenlarven, en weer andere die je vooral vangt in water van een slechte kwaliteit, zoals wormen en steekmuglarven.